Geplaatst op
Leestijd
4 minuten
Categorieën

In 3 stappen meer succes op de beurs door marketing

Sta je op de beurs? Dan is je belangrijkste doel: bezoekers naar de stand trekken. Geen bezoekers betekent geen leads. En zonder leads of bezoekers heb jij geen succesvolle beurs. Maar hoe zorg je dan voor dat succes? Door een juiste voorbereiding, executie en opvolging. Ondersteund door een goede marketingcampagne. Wij leggen je in dit blog uit welke stappen essentieel zijn voor het organiseren van een beurs die jouw doelstellingen behaalt.

1. Marketing voorafgaand aan de beurs

Uit onze eigen rondvraag op de VSK begin dit jaar blijkt dat een groot deel van de standhouders op de beurs helemaal geen specifieke doelstellingen heeft waarmee ze achteraf kunnen zeggen: de beurs heeft ons opgeleverd wat we wilden. Zonder duidelijk doel weet je niet waar je op moet sturen, wie je wilt bereiken en wat je wilt dat bezoekers op de beurs doen bij jouw stand. Het is dus belangrijk voorafgaand aan de beurs stil te staan bij je doelen. Wanneer is een beurs voor jou en het MT een succes? Afhankelijk van je bedrijfs- en marketingdoelstellingen zijn er verschillende doelen voor een beurs te bedenken. Veel voorkomende doelstellingen voor een succesvolle beurs zijn:

  • Leads: een lead op de beurs kun je op verschillende manieren binnenhalen, voorbeelden vind je verderop in deze blog.
  • Naamsbekendheid: ben je met je marketing vooral gefocust op naamsbekendheid? Dan kan dit ook het primaire doel van de beurs zijn. Let dan extra op hoe je stand en marketing rondom de beurs overkomt op bezoekers.

Een doel geeft jou richting, je potentiële bezoekers nog niet. Die moet jij ze geven. Vooraf aan de beurs doe je dit door de marketingmiddelen volop te benutten. Middelen die je inzet voor een beurs zijn:

  • E-mailmarketing
    Heb je een goede database van relaties? Deze bereik je gemakkelijk door middel van e-mailmarketing. Je laat ze op deze manier weten dat jij aanwezig bent op de beurs, waarom het voor je relaties interessant is om bij je stand langs te komen en waar ze je kunnen vinden.
  • (Online) marketing
    Via e-mail bereik je met name bestaande relaties. Het bereiken van potentiële nieuwe relaties en bestaande klanten waarvan je geen e-mail hebt of deze niet lezen is ook belangrijk. Dit doe je door middel van een (online) marketingcampagne. In onze blog “zo krijg jij meer beursbezoekers met online marketing.” gaan we hier dieper op in met voorbeelden.
  • Beursstand
    Jouw beursstand moet uniek zijn en opvallen. Een tafeltje met wat verkopers is niet erg aantrekkelijk. Zorg ervoor dat je stand er verzorgd uitziet en opvalt t.o.v. andere stands. Maar nog belangrijk: maak je stand interactief! Interactie op je stand valt op, het trekt de aandacht van bezoekers die langslopen. Het geeft ze een incentive om op jouw stand langs te willen komen en er niet zomaar aan voorbij gaan. Bijvoorbeeld:
    • Villeroy & Boch die een doorzichtig spoelsysteem plaatst, zodat te zien is hoe het spoelsysteem werkt en hoe het toilet doorgetrokken wordt. 
    • Quooker waarbij je zelf de verschillende kranen uittest op de stand.
    • Een spelelement toevoegen maakt het nog leuker. Bijvoorbeeld een warmtepompleverancier waarbij je een nieuwe innovatieve warmtepomp (of hybride cv-ketel) helemaal van binnen kunt bekijken. En in elkaar kunt zetten. Ga de strijd aan: je hebt een minuut en de snelste van de dag wint iets leuks. Belangrijk is dat het interactieve aansluit bij jouw bedrijf en jouw product.

 

2. Marketing tijdens de beurs

De beurs is in volle gang en door jouw uitgebreide voorbereiding is jouw stand een enorme hit. Maar: jij bent meestal niet degene die op de stand staat om te verkopen of leads binnen te halen. Hiervoor staat het salesteam paraat. Punten die belangrijk zijn om tijdens de beurs goed te organiseren:

  • Salesteam informeren
    Zorg dat je salesteam op de hoogte is van de doelstellingen. Moeten ze verkopen? Moeten ze leads binnenhalen? Of juist een bepaalde boodschap overbrengen op bezoekers. En nog belangrijker: ze moeten uitstralen dat ze er zin in hebben.
  • Makkelijk leadsysteem
    Haal je leads binnen op de beurs? Bezoekers hebben vaak een makkelijke manier om hun gegevens achter te laten, bijvoorbeeld door middel van een tag of een scanbare code op hun badge. Zorg ervoor dat je middelen tot je beschikking hebt om de leads te registreren. Soms is wat de beurs zelf aanbiedt voldoende, soms wil je bijvoorbeeld een tablet hebben liggen om nieuwsbriefinschrijvingen, showroomafspraken, leadregistratie, etc. direct te regelen.
  • Geef een incentive
    Het slimme is om de bezoekers iets mee te geven zodat ze jou onthouden. Een brochure is daar een handig voorbeeld van. Dit doe je vaak in ruil voor gegevens. Daarnaast kun je iets op je stand hebben staan om uit te delen wat past bij jouw bedrijf. Een leuke goodiebag bijvoorbeeld.

 

3. Marketing na de beurs

Zodra de beurs achter de rug is, ben je nog niet klaar. Zowel jij als de salesafdeling moeten aan de slag. Sorteer (of bepaal dit al voorafgaand aan de beurs) welke leads Sales Qualified (SQL) zijn en welke Marketing Qualified (MQL). De meest kwalitatieve leads  (SQL) worden opgevolgd door sales. Deze leads hebben vaak al een afspraak ingepland of ze hebben een telefoonnummer achtergelaten. Een MQL wordt opgevolgd door marketing. Onder deze leads vallen bijvoorbeeld leads die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief. Zij ontvangen bijvoorbeeld naast de nieuwsbrief een e-mail met een bedankje voor het bezoeken van de beurs en extra informatie over het bedrijf of link naar informatie over het product wat op de beurs te zien was. Het is ook mogelijk dat er afgesproken is met sales om eerst alle leads een marketingmail te sturen. Dit ligt maar net aan hoe jij je funnel hebt ingericht.

 

Heb je wel genoeg tijd?

Naast de hele organisatie van de beursstand, al het benodigde promotiemateriaal, opbouw, etc. blijft er vaak helemaal geen tijd meer over voor het opzetten van een goede, omnichannel marketingcampagne. Wij ondersteunen onze klanten dan ook vaak bij promotie in en rondom de beurs. Benieuwd hoe en waarmee wij dit doen? Bekijk dan onze factsheet of neem contact op voor meer informatie. We helpen je graag!

Ontdek hoe wij je ondersteunen met je beurs!

Met ons beursstrategieplan & kanaalkeuzestrategie helpen we jou om deze vragen om te zetten in concrete acties. In onze factsheet vind je meer details over onze aanpak!

Meer lezen?

Bekijk onze andere blogs

SGNM icoon