Geplaatst op
Leestijd
11 minuten
Categorieën

Social media b2b inzetten: maar hoe dan?

Effectief social media b2b gebruiken voor je marketing: hoe doe je dat eigenlijk? Een interessante vraag, want social media zijn niet meer weg te denken. Ook niet in b2b gerichte bedrijven. En dan gaat het al lang niet meer alleen om LinkedIn. Informatie verzamelen over je markt, je doelgroepen en je concurrenten. Netwerken. Zoeken naar samenwerkingsmogelijkheden. In contact komen met potentiële klanten. Merkbekendheid opbouwen. Op de hoogte blijven van ontwikkelingen en trends in je vakgebied…: social media lenen zich er bij uitstek voor. In deze blog vind je er alles over. Inclusief een handige checklist als je van plan bent om meer werk te maken van social media b2b in je marketingaanpak.
Social media b2b inzetten: maar hoe dan?

Dat social media een grote vlucht genomen heeft is duidelijk als je kijkt naar het aantal gebruikers. Uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Newcom blijkt bijvoorbeeld dat er in Nederland meer dan 5 miljoen LinkedIn gebruikers zijn. Daarnaast zijn er meer dan 10 miljoen Facebook gebruikers en is er ongeveer een even groot aantal mensen dat op YouTube zit. Maar liefst meer dan 13 miljoen Nederlanders hebben WhatsApp op hun telefoon staan. En dan hebben we het alleen nog maar over de grootste social media platforms: er zijn online nog tientallen andere social media die aan de weg timmeren. Gemiddeld genomen is volgens het genoemde onderzoek elke Nederlander actief op 4,4 social media platforms.

 

Wat voor soorten social media gebruikers zijn er eigenlijk?

Niet iedere gebruiker is op dezelfde manier bezig met social media. Iedereen heeft zo zijn eigen rol; sommigen nemen meerdere rollen aan:

  • De makers zijn de actieve contentproducenten. Ze delen regelmatig zelfgemaakte content en hebben vaak een passie voor creatie. Dit zijn bijvoorbeeld b2b kennisleiders en experts in een bepaald vakgebied. Je komt ze tegen in vrijwel elk serieus bedrijf, al hebben ze niet allemaal de gedrevenheid en het talent om hun kennis en expertise extern te delen. Als marketeer kun je deze mensen altijd achter de schermen inzetten als interne informatiebron als je zélf waardevolle content wilt delen. Ga het gesprek aan, neem interviews af, laat ze meelezen met je content. Daar wordt je content beter van!

  • De critici: dat zijn gebruikers die actief reageren op posts van anderen door commentaar of feedback te geven of door discussies aan te wakkeren.

  • De curators: zij verzamelen de content van anderen en geven die door aan hun volgers. Ze functioneren als een soort filter en delen alleen de meest relevante en interessante inhoud met hun eigen netwerk.

  • De samenwerkers: zij trekken graag met anderen op. Ze organiseren gezamenlijke projecten of events. Samen zorgen ze voor de co-creatie van content etc. Deze groep ziet social media vooral als een manier om samen doelen te bereiken.

  • De verbinders. Hun focus ligt op de opbouw van nieuwe relaties. Verbinders voegen regelmatig nieuwe contacten toe en breiden systematisch hun online netwerk uit.

  • Ten slotte zijn er nog de ‘lurkers’. Dit is in de meeste b2b markten (en op social media in het algemeen) veruit de grootste groep. Zij consumeren vooral de content in social media kanalen, maar dragen zelden zelf actief bij. Actieve lurkers gebruiken social media vooral om zich te informeren en om te leren. Daar kun je als marketeer of ondernemer veel bereiken als je social media inzet als marketing-instrument. Denk er bijvoorbeeld maar eens aan dat je social media gebruikt om kennis te delen met je doelgroep. Dan ben je blij met een grote groep lurkers; dat wil zeggen: als deze tot je doelgroep horen natuurlijk.

Elk type social media media-gebruiker draagt op zijn of haar eigen manier bij aan de dynamiek van social media platforms. Samen vervullen ze verschillende rollen. Makers en curators creëren en delen content; critici, samenwerkers, verbinders en lurkers zorgen voor betrokkenheid, interactie en connecties tussen gebruikers. Interessant om te bedenken welk type social media gebruiker jij als marketeer of ondernemer wilt zijn als je social media gebruikt in de marketingaanpak van jouw bedrijf.

 

Social media: geloof jij er in?

De aanwezigheid van een social media account is geen garantie voor actief gebruik. Je kunt dus denken: ‘ik geloof er eigenlijk niet zo in’. De praktijk leert anders. Uit eigen ervaring met veel b2b klanten weten we dat het in deze b2b markten zeker wél werkt. En dat we er prachtige resultaten mee boeken. Misschien ook niet voor niks dat LinkedIn als leading b2b social media platform -ondanks het gedrang van alle social media kanalen- afgelopen jaar in Nederland met maar liefst 10% gegroeid is.

 

Checklist social media inzetten in een b2b-omgeving

Ben je verantwoordelijk voor de social media van jouw b2b-bedrijf, maar weet je niet hoe je dit verder kunt uitbouwen, welke kanalen voor jou interessant zijn of waar jij jouw doelgroep vindt? Hiervoor hebben we een handige checklist ontwikkeld. Hierin ontdek je tips en trics voor een succesvol gebruik van social media in een zakelijke context.

 

Je voorbereiding

Kies je doelgroep

  • Bepaal op wie je je wilt richten met je social media strategie: wie is jouw doelgroep?
    • Wil je weten hoe je het best de juiste doelgroep bepaalt? Lees dan ons blog over customer journey b2b.
    • Wie zijn belangrijk om in de picture te krijgen en te houden met je social media strategie?

Bepaal de juiste doelstelling. Begin je met social media, denk dan eerst goed na over de vraag: waarom? Heb je dit niet helder, weet je ook niet wat je waarom deelt. Denk bijvoorbeeld aan de volgende doelen:

  • Expertise en kennis delen om mijn klanten en prospects verder te helpen (en hiermee top-of-mind creëren)
  • Netwerken om samenwerkingen aan te gaan
  • Merkbekendheid en een positief imago opbouwen om een goede basis voor mijn leadgeneratie neer te zetten
  • Direct in contact komen met potentiële klanten
  • …?

Maak je doelstelling meetbaar (of beter nog: SMART). Zo weet je of je social media inspanningen voldoende opleveren. Denk bijvoorbeeld aan meetbare doelen als:

    • Vergroten van het aantal volgers van X naar Y.
    • Vergroten van het bereik van social media berichten (meet bij dit doel het aantal unieke weergaven van berichten).
    • Vergroten van interactie. Stel in dit geval doelen voor het aantal likes, reacties, shares etc. op je berichten. En/of: stel een gemiddelde engagement rate als doel. Daarbij deel je het aantal interacties door het aantal volgers en vermenigvuldig je de uitkomst met 100. Zo krijg je een percentage dat inzicht geeft in de betrokkenheid van je doelgroep bij je merk. Hoe hoger het percentage, hoe hoger de betrokkenheid.
    • Vergroten van je conversies. Formuleer conversiedoelen en meet bijvoorbeeld het aantal websitebezoeken dat komt uit (organische) social media kanalen, aanmeldingen, aankopen, contactformulieren en downloads van whitepapers door leads etc.
    • Stel een klantloyaliteitsdoel waarbij je kijkt naar het aantal herhaalaankopen, aanbevelingen en positieve beoordelingen op social media.
    • Onthoud dat bij de meeste social media doelen er vaak een “groter” doel boven hangt! Kijk je sec naar marketingdoelstellingen op een afstand, dan is het halen van een [x] aantal volgers of likes geen doel op zich. Het is een subdoel dat bijdraagt aan bijvoorbeeld een grotere naamsbekendheid of een betere binding met je merk.


Kies het juiste social media platform.
Elk social media kanaal heeft zijn eigen combinatie van eigenschappen, soorten content en gebruikersgroepen die het beste werken. Afhankelijk van jouw doelgroep en doelstellingen past het ene kanaal beter dan het andere. Om je op weg te helpen vind je hier een praktisch overzicht van de 8 meest gebruikte social media platforms in Nederland:

  1. Facebook:
    • Eigenschappen: Facebook is het grootste sociale netwerk ter wereld. Met een breed aanbod aan functies, waaronder berichten plaatsen, foto’s en video’s delen, evenementen organiseren en groepen vormen.
    • Content: Het platform is geschikt voor diverse soorten content, waaronder persoonlijke updates, bedrijfspagina’s, advertenties en groepsdiscussies.
    • Gebruikersgroepen: Facebook heeft een brede groep gebruikers: van mensen die hun persoonlijke en/of zakelijke beslommeringen delen, tot bedrijven die marketing en klantenservice bieden.
    • Adverteren is mogelijk op Facebook via Meta Ads Manager.

  2. Youtube:
    • Eigenschappen: YouTube is een platform waar gebruikers video’s uploaden, bekijken, delen en reageren.
    • Content: YouTube biedt een breed aanbod aan video-inhoud, waaronder educatieve video’s, entertainment, vlogs, tutorials, en meer.
    • Gebruikersgroepen: YouTube trekt een divers publiek aan, waaronder kijkers van alle leeftijden, contentmakers, merken en adverteerders.
    • Adverteren is mogelijk op YouTube via Google Ads Manager.

  3. WhatsApp:
    • Eigenschappen: WhatsApp is een berichten-app waarmee gebruikers tekstberichten, spraakberichten, afbeeldingen, video’s en documenten delen.
    • Content: WhatsApp wordt voornamelijk gebruikt voor persoonlijke communicatie en ook steeds vaker voor zakelijke communicatie via WhatsApp Business.
    • Gebruikersgroepen: individuen, families, vriendengroepen en bedrijven gebruiken WhatsApp voor zowel persoonlijke als zakelijke communicatie.
    • Adverteren is mogelijk op WhatsApp via Meta Ads Manager. Je plaatst dan een advertentie op Facebook/Instagram die verwijst naar je WhatsApp Business account.

  4. Instagram:
    • Eigenschappen: Instagram is een visueel platform waar gebruikers foto’s en video’s delen en bekijken.
    • Content: Instagram biedt verschillende functies, waaronder Instagram Stories, Reels en Shopping, waarmee gebruikers op verschillende manieren content delen en ontdekken.
    • Gebruikersgroepen: Instagram trekt voornamelijk een jonger publiek aan, inclusief millennials en Gen Z, evenals merken, influencers en creatieve professionals.
    • Adverteren is mogelijk op Instagram via Meta Ads Manager.

  5. X (voorheen: Twitter)
    • Eigenschappen: X is een microblogplatform waar gebruikers korte berichten (posts, voorheen: tweets), plaatsen en lezen.
    • Content: X wordt gebruikt voor realtime updates, nieuws, meningen en conversaties over verschillende (actuele) onderwerpen en gebeurtenissen.
    • Gebruikersgroepen: X trekt een breed scala aan gebruikers aan, waaronder journalisten, politici, merken en influencers, die actief deelnemen aan discussies en informatie delen.
    • Adverteren is mogelijk op X.

  6. LinkedIn:
    • Eigenschappen: LinkedIn is een professioneel netwerkplatform gericht op zakelijke connecties, werving en carrièreontwikkeling.
    • Content: LinkedIn biedt functies zoals profielen, nieuwsfeeds, groepen, vacatures en zakelijke pagina’s.
    • Gebruikersgroepen: LinkedIn trekt professionals, werkzoekenden, recruiters, bedrijven en thought leaders aan die op zoek zijn naar zakelijke kansen, netwerken en kennisdeling.
    • Adverteren is mogelijk op LinkedIn.

  7. Pinterest:
    • Eigenschappen: Pinterest is een visueel ontdekkingsplatform waar gebruikers ideeën, inspiratie en content vinden en opslaan.
    • Content: Pinterest biedt functies zoals Pins, Boards en Explore, waarmee gebruikers visuele content opslaan en delen over verschillende interesses en onderwerpen.
    • Gebruikersgroepen: Pinterest trekt zoals de meeste denken overwegend vrouwen, maar de verhouding man/vrouw 32%/68% is kleiner dan dat. Er zijn inderdaad meer vrouwen, maar mannen maken ook zeker gebruik van dit platform.
    • Adverteren is mogelijk op Pinterest.

  8. TikTok:
    • Eigenschappen: TikTok is een videoplatform waar gebruikers korte, verticale video’s maken, bewerken en delen met muziek en speciale effecten.
    • Content: TikTok staat bekend om zijn virale trends, challenges en creatieve videocontent.
    • Gebruikersgroepen: TikTok trekt voornamelijk een jonger publiek aan; met name tieners en jonge volwassenen, die graag creatieve en vermakelijke video’s maken en bekijken.
    • Adverteren is mogelijk op TikTok via TikTok Ads Manager.

      Er zijn nog meer platforms zoals Snapchat, Telegram, BeReal, etc. Op basis van jouw doelgroep kun je bij de meeste platforms goed onderzoeken wie zich daar bevinden en of dit de mensen zijn die jij wilt bereiken.

      Je kunt in al deze social media kanalen adverteren. Gericht op specifieke doelgroepen die je in detail selecteert als je een advertentieaccount hebt aangemaakt. Je betaalt om berichten, advertenties of gesponsorde content te promoten. Gratis (of ‘organisch’) content plaatsen is ook mogelijk. Maar: het bereik van organische berichten hangt af van platformalgoritmes, gebruiksinteractie, contentkwaliteit en timing. Een goed bereik creëren is hierdoor lastiger, maar wel kwalitatiever! Een combinatie van beide zorgt vaak voor het beste bereik binnen je doelgroep.

      Wil je meer inzicht in de vraag welk platform jouw doelgroep precies gebruikt? Onderzoek het via een marktonderzoek, een concurrentie-analyse (welke social media kanalen gebruikt je doelgroep daar en hoe actief zijn ze erop) en gebruik de eigen analytics tools van de social media platformen zelf.

 

Optimaliseer je social media profiel. Een goed en compleet ingevuld profiel zorgt voor een professionele uitstraling. Geef een duidelijke beschrijving van je bedrijf, gebruik een herkenbaar logo en plaats relevante links naar je website of naar andere kanalen.

Wees geen bedrijf. Klinkt misschien een tikkeltje vreemd. Maar niet als je je realiseert: mensen doen geen zaken met bedrijven. Wel met andere mensen. Gebruik dus echte personen met hun echte namen en gezichten. Zo krijg je vertrouwen en betrokkenheid bij je doelgroep. Wees authentiek en menselijk in je interacties. Laat jezelf zien: wat vind jij, wat denk jij, waar heb jij expertise in en hoe kun jij daarmee helpen. Dat spreekt aan. En dit mag op social media hier en daar best een wat persoonlijker tintje hebben dan bijvoorbeeld de communicatie op je website.

 

Aan de slag!

  • Begin altijd met een luisterstrategie. Ga je aan de gang met het social media kanaal van jouw keuze, start dan met ‘luisteren’. Verdiep je in gebruikersgroepen die relevant zijn, de onderwerpen die daar aan bod komen, hoe er gecommuniceerd wordt, wie leidende spelers zijn etc. Dat kan op verschillende manieren:
    • Monitor conversaties: ‘luister’ naar wat mensen over jouw merk, product of dienst zeggen op sociale media. Volg vermeldingen, hashtags, zoektermen, gesprekken en mensen die relevant zijn voor jouw bedrijf.
    • Verzamel feedback. Door te volgen wat klanten zeggen, verzamel je waardevolle feedback over hun ervaringen, behoeften, voorkeuren en klachten. Zo krijg je inzicht in wat er leeft onder jouw doelgroep en kun je erop reageren.
    • Monitor wat er gezegd wordt over concurrenten en over jouw markt. Dit levert waardevolle inzichten op: trends, benchmarks en best practices.
    • Luister naar de behoeften en wensen van klanten. Zo ontdek je kansen voor nieuwe producten, diensten, marketingcampagnes of verbeteringen aan bestaande manieren van werken.
    • Monitor de online reputatie van jouw merk. Door snel te reageren op positieve en negatieve feedback bescherm je en verbeter je de reputatie van je merk.
    • ‘Luister’ je, dan krijg je inzicht in trends, onderwerpen en gesprekken die relevant zijn voor jouw doelgroep. Speel erop in en pas je contentstrategie erop aan.

  • Wees niet (te) promotioneel. Als je continu organisch je producten of diensten promoot in je social media kanaal, dan haken mensen af. Voeg waarde toe. Zorg ervoor dat je niet alleen maar aan het zenden bent, maar speel vooral in op de vraagstukken en uitdagingen van je doelgroep. Maak het persoonlijk. Wat vind jij ervan in jouw zakelijke rol?

  • Wees niet saai. Zeker in meer technische b2b-branches zoals bijvoorbeeld de bouw- en installatiewereld lopen marketeers tegen hetzelfde probleem aan: producten die soms een beetje saai zijn. Heb het in zo’n geval niet (te vaak en te lang) over allerlei technische specificaties, maar bijvoorbeeld:
    • Richt je op de praktische toepassingen en oplossingen die jouw product biedt.
    • Breng je product tot leven door echte gebruikersverhalen, case studies en succesverhalen waarin je concrete resultaten laat zien die jouw product heeft opgeleverd voor andere klanten.
    • Maak educatieve content die de technische aspecten van je product op een begrijpelijke manier uitlegt. Maak gebruik van mini presentaties waar iemand doorheen kan swipen, how-to video’s en informatieve afbeeldingen om complexe informatie toegankelijk te maken voor je doelgroep.
    • Geef demonstraties en tutorials waarin je laat zien hoe jouw product werkt en hoe het past binnen de context van je klanten.
    • Laat trends en ontwikkelingen zien.
    • Deel je expertise en profileer jezelf als expert binnen jouw vakgebied door waardevolle kennis en inzichten te delen via blogs, webinars en podcasts (waarover je content plaatst op je social media kanalen).
    • Ga de dialoog aan met je doelgroep en reageer actief op vragen opmerkingen en feedback die je in social media kanalen krijgt.
      • Dit kan zowel binnen je eigen kanaal, maar ook op vragen waar jij antwoord op hebt in openbare kanalen van iemand anders.

Social media: waar hebben we het precies over?

  • Gebruik visuals. Visuele content heeft een grotere impact dan alleen tekst. Combineer tekstinformatie met afbeeldingen om je boodschap beter te laten hangen. Denk aan informatieve en visueel aantrekkelijke afbeeldingen, foto’s of video’s die je boodschap ondersteunen en versterken.

  • Gebruik hashtags (#) in je berichten. Hashtags helpen om content te organiseren en categoriseren op basis van onderwerpen. Hierdoor vinden gebruikers makkelijker specifieke inhoud die hen interesseert. Zo kunnen ze zoeken op specifieke termen en berichten ontdekken die ze anders waarschijnlijk niet waren tegenkomen. Door onderwerpen in de zoekbalk van het medium in te tikken die jou relevant lijken als hashtag, kun je aan de resultaten zien of de hashtag ook bestaat en of deze dan voor jouw onderwerp interessant is.

    Het ideale aantal hashtags per bericht verschilt per social medium, soms per doelgroep en kan ook nog afhankelijk zijn van het soort content. Experimenteer en test ermee. Zo kom je er achter wat werkt voor jouw content en doelstellingen.

    Om je een globale vuistregel te geven om mee te beginnen:

  • Facebook – optimaal aantal hashtags: 1-2. Hoewel hashtags op Facebook minder gebruikelijk zijn dan op andere platforms, zijn ze nog steeds nuttig om berichten te categoriseren of deel te nemen aan bredere gesprekken.
  • Instagram – optimaal aantal hashtags: 9-12. Instagram staat echt bekend om hashtags om de zichtbaarheid van berichten te vergroten. Gebruik een mix van populaire en niche-hashtags die relevant zijn voor je content.
  • X (voorheen Twitter) – optimaal aantal hashtags: 1-2. Zeker op X helpen hashtags uitstekend om de vindbaarheid van posts te vergroten.
  • LinkedIn – optimaal aantal hashtags: 2-3. Tik in de zoekbalk woorden in die je als hashtag wilt gebruiken, dan zie je of er veel animo is voor jouw hashtag. En je krijgt suggesties voor andere hashtags, die misschien nog veel interessanter zijn.
  • Pinterest – optimaal aantal hashtags: 2-4. Net als op Instagram spelen hashtags op Pinterest een belangrijke rol. Gebruik hashtags die relevant zijn voor de onderwerpen of categorieën van je pins.
  • TikTok – optimaal aantal hashtags: 3-5. TikTok moedigt het gebruik van hashtags aan om de vindbaarheid van video’s te vergroten. Gebruik relevante en populaire hashtags die passen bij de inhoud van je video.

  • Blijf afwisselen maar wees consistent. Wissel je content af om zichtbaar te blijven, maar wees consistent in je tone of voice en huisstijl. Houd je doelstelling goed in je achterhoofd als je content maakt, zodat je gefocust blijft. Zo zorg je voor een herkenbare en betrouwbare uitstraling.

  • Zorg dat je regelmatig aanwezig bent op het social media platform van je keuze. Plaats je content te veel op willekeurige momenten, of ben je langere tijd niet actief, dan loop je kans dat je publiek verliest en de groei van je merk belemmert.

Vergeet niet te optimaliseren

  • Evalueer en optimaliseer. Bij de start heb je concrete en meetbare doelstellingen geformuleerd. Dat levert data op. Bekijk die regelmatig en gebruik die om te leren en om je social media inspanningen te verbeteren. Zo word je iedere keer een beetje beter.

 

Het loont de moeite

Er komt heel wat kijken als je actief en effectief social media b2b in wilt zetten. Maar: het loont de moeite. Zeker als je het planmatig en gestructureerd aanpakt.

Download onze brochure

Kom meer te weten over onze dienstverlening door onze brochure te downloaden

Meer lezen?

Bekijk onze andere blogs

SGNM icoon