“Wat is het merk, waar sta je voor en hoe ga je verder naar de toekomst?” Met deze vraag kwam Frank Maurik, verantwoordelijk voor marketing en business development van Toshiba importeur Intercool, bij SGNM. “Maar dat was niet mijn oorspronkelijke eigen vraag. Dát was om een analyse van de website te maken. Uiteindelijk leverden de sessies met SGNM inzichten op die de basis werden van een marketingstrategie voor de toekomst. De tijd verandert, dus het moment bleek daar om de zaken voor ons eerst scherper neer te zetten vóór met de website aan de slag te gaan.”
“Eigenlijk bleek tijdens het project met SGNM dat wij iedereen probeerden aan te spreken. Dat leidde tot een gebrek aan focus”, vertelt Frank. De installateur is voor Intercool de belangrijkste doelgroep, maar veel communicatie werd voorheen gericht op de eindgebruiker. Terwijl dat niet de directe klant van Intercool is. “De uitdaging was om scherp te stellen welke doelgroepen de meeste meerwaarde bieden aan onze bedrijfsvoering, en hoe we onze communicatie hierop afstemmen.”
Het project met SGNM zorgde ervoor dat duidelijk in kaart werd gebracht waar het bedrijf voor staat met haar merk Toshiba. Het maakte onze positionering scherper, duidelijker en overtuigender. Ook is er gekeken of de communicatie van Intercool over het merk Toshiba richting installateurs hierbij aansluit. Dit geeft niet alleen focus, het heeft ook gezorgd voor een concrete meerjarenaanpak. Een frisse blik op de toekomst. En helderheid over waar en wanneer praktisch te beginnen met toekomstige investeringen, zoals bijvoorbeeld in online advertising.
De aanpak met SGNM maakte ook op een onderbouwde manier duidelijk dat het raadzaam is om marketingcampagnes te starten om meer in de picture te komen. Maar niet voordat er eerst goed gekeken wordt naar de klantreis van de installateurs waar we ons op richten. Hoe komen klanten bij Intercool/Toshiba terecht en wat gebeurt er daarna? Het heeft weinig zin om te investeren in campagnes als de vervolgstappen niet goed aansluiten bij het verhaal dat je uitdraagt in de markt. Dat geeft teleurstelling bij klanten. Voor je het weet wek je verwachtingen die je misschien helemaal (nog) niet waar kunt maken.
“Eerst moet bij ons de basis op orde zijn, voordat we gaan kijken naar ‘spannende’ nieuwe marketinginitiatieven zoals Facebook campagnes. Mijn collega’s en ik zijn zeer tevreden met de uitkomsten van het project. Dankzij SGNM is de aanpak helder, concreet en to the point. Geen wollige verhalen, maar een praktische aanpak waar je direct mee aan de slag kunt”.
Op deze vraag antwoordt Frank zonder te twijfelen: “de onderlinge contacten en de brainstorm. Dát was het leukste van dit project. Tijdens de brainstormsessies zijn we diep ingegaan op belangrijke marketingvraagstukken rond ons merk Toshiba. De marketeers van SGNM vroegen door. Samen dachten we na en gingen we echt de diepte in. Hierdoor ontstonden waardevolle marketinginzichten en werden zaken helder. Vooral de interactieve momenten waren heel inspirerend en gaven richting aan het verdere proces. Waardevol én leerzaam voor ons”.
Over de samenwerking met SGNM tijdens het proces geeft Frank aan dit als zeer positief te ervaren. “Vanaf het begin was hun aanpak helder en gestructureerd. Het voorstel is gepresenteerd, waarin het proces in duidelijke fases is opgedeeld. Dit gaf overzicht en bood ons de mogelijkheid om alles per fase te accorderen”, zegt Frank. Deze werkwijze gaf het team de flexibiliteit om stap voor stap vooruitgang te boeken, zonder onduidelijkheden en zonder verrassingen achteraf. “De heldere communicatie en transparante aanpak hebben bijgedragen aan een soepel en effectief proces.”
Frank heeft al snel een antwoord op de vraag waarom Intercool/Toshiba een extern bureau inschakelde voor de marketing. “Niet alle benodigde kennis is intern aanwezig. Daarnaast is het soms lastig om kritisch te blijven op je eigen aanpak. Door de samenwerking met SGNM werden we op een scherpe manier bevraagd en verder geholpen.” Ook geeft Frank aan dat zijn collega’s het waardeerden dat ze door SGNM uitgedaagd werden om weg te stappen van de dagelijkse operatie, om meer strategisch te denken. Dit leverde waardevolle nieuwe inzichten op.
“Het project met SGNM heeft een duidelijke routekaart opgeleverd voor de volgende stappen. Een van de uitkomsten is het inzicht dat een nieuwe website, ondanks eerdere plannen, niet de juiste stap is op dit moment”, is de conclusie van Frank.
Tijdens de strategische sessies werd duidelijk dat er een wens binnen Intercool was om snel nieuwe marketingkanalen, zoals TikTok en influencers, in te zetten. Het advies benadrukte dat de customer journey eerst op orde moet zijn, zodat er niet onnodig geld uitgegeven wordt vóór je besluit met zoiets aan de slag te gaan. Zonder een gedegen marketingbasis heeft investeren in nieuwe kanalen weinig zin. Dankzij de gedetailleerde analyses die zijn uitgevoerd, werd ingezien dat de gefaseerde aanpak voordelen heeft.
Het project heeft intern gezorgd voor meer duidelijkheid en een stevige onderbouwing voor verdere stappen. Het advies dient als een plattegrond die aangeeft welke onderdelen eerst moeten worden aangepakt, voordat er geïnvesteerd wordt in doorontwikkeling. Dit zorgt voor een gestructureerde aanpak waarbij het budget effectiever wordt ingezet en het bedrijf gefocust blijft op de lange termijn.