In geval van marktpenetratie wordt het marktaandeel van een bestaand product vergroot. Deze groeistrategie richt zich op een bestaande markt en heeft als doelstelling om meer dezelfde producten te verkopen of omzet bij een directe concurrent weg te halen. Lees in dit artikel alles over het Ansoff-model en de groeistrategie: marktpenetratie. Mét praktische tips!
Ansoff-model en marktpenetratie
Het Ansoff-model is een marketinghulpmiddel voor het bepalen van de groeistrategie van een bedrijf. De focus hierbij ligt op sales en marketing. Een juiste groeistrategie is belangrijk om tijdig in te spelen op belangrijke ontwikkelingen in de markt of bij de doelgroep. Door twee groeistrategieën aan elkaar te koppelen kan er een keuze worden gemaakt over de koers van het bedrijf in de markt. Het model maakt onderscheid in:
- Bestaande en nieuwe producten
- Bestaande markten en nieuwe markten.
Bij ‘markten’ kun je ook denken aan ‘klanten’. Vraag jezelf af: wil je jouw product verkopen aan bestaande klanten, of wil je nieuwe klanten aanspreken?
Om de juiste strategie te kiezen voer je een marktanalyse uit. Met de juiste analyse kun je de groeistrategie verantwoorden en onderbouwen. Volgens het Ansoff-model zijn er vier mogelijkheden waarin een bedrijf kan groeien:
- Marktpenetratie
- Marktontwikkeling
- Productontwikkeling
- Diversificatie
Het karakter van je product, jouw bedrijf, jouw concurrentie en de markt zijn belangrijk als je bepaalt welke groeistrategie het beste bij jouw bedrijf past.
Marktpenetratie marketing
Marktpenetratie is een groeistrategie waarbij je inzet op een groeiend aantal verkopen van bestaande producten in een bestaande markt. Deze strategie is een relatief veilige optie om je bedrijf te laten groeien. Dit komt doordat je werkt met producten die je al aanbiedt en verkoopt in een markt die je al kent.
Op deze manier weet je al dat een bepaalde doelgroep op je product zit te wachten. Daarnaast ben je al bekend met de doelgroep en weet jij waarom ze voor jou kiezen, of juist voor een concurrent.Hoe meer producten jij verkoopt, hoe steviger jouw positie in de markt. Deze strategie is het geschiktst voor bedrijven die nog een klein marktaandeel hebben. Het doel is dan ook om het marktaandeel in de huidige markt te vergroten. Maar hoe kun je groeien met een marktpenetratie-strategie?
Wij geven je een paar tips!
- Beloon loyale klanten
Een loyale klant is altijd beter dan een nieuwe klant. Waarom? Lees het hier. Je kunt loyale klanten op verschillende manieren belonen. Bijvoorbeeld gratis verzending, een kortingsactie of punten sparen.
- Ga voor klanten van je concurrentie
Het komt vaak voor dat jij niet de enige bent die een bepaald product of dienst verkoopt. In dat geval kun je proberen om de klanten van jouw concurrent aan te spreken. Haal ze over om jouw product te proberen, zelfs al is het tijdelijk. Hierdoor kan de klant jouw kwaliteiten en pluspunten ontdekken. En hopelijk blijven zij klant bij jou.
- Verhoog je sales
Marktpenetratie is dus het verkopen van meer producten binnen dezelfde markt. Maar dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Maak eens een berekening zodat je weet hoeveel kosten je per maand moet dekken. Als je weet hoeveel klanten je minimaal per maand trekt kun je berekenen hoeveel je kunt zakken qua prijs om nog steeds rendabel te zijn. Hiermee geef jij jouw sales hoogstwaarschijnlijk een grote boost. Daarnaast hebben wij ook een aantal tips om je conversies te verhogen. Lees de tips hier.
Ook enthousiast geworden en wil je aan de slag om jouw marktaandeel te vergroten? Wij geven je graag persoonlijk advies! Neem contact met ons op voor meer informatie. Bel naar 085-0030334 of stuur een e-mail naar info@sgnm.nl.