Zorg dat jouw plan je ook echt ondersteunt
Een marketingjaarplan biedt structuur en richting voor al je marketingactiviteiten. Zonder een duidelijk plan is de kans groot dat je marketinginspanningen onsamenhangend en inefficiënt zijn. Een goed marketingjaarplan helpt je om:
- Focus te behouden: Door je doelen en strategieën van tevoren vast te leggen, werk je gerichter en stel je beter prioriteiten.
- Resources effectief in te zetten: Je benut je budget, tijd en personeel optimaal door duidelijk te hebben wat er wanneer moet gebeuren.
- Resultaten te meten: Met een duidelijk plan monitor je de effectiviteit van je campagnes beter en stuur je waar nodig efficiënt bij.
Bevat jouw plan alle onderdelen die een marketingjaarplan moet bevatten en heb je deze goed ingevuld? Dan zou je op bovenstaande opsomming op elk punt kunnen antwoorden: “Ja, mijn plan ondersteunt me genoeg”. Zo niet? Lees dan de volgende tips.
Onderzoeken, onderzoeken, onderzoeken
Doe geen aannames. Het opstellen van een marketingjaarplan is een gestructureerd proces. Er zijn verschillende stappen die je doorloopt om tot een succesvol plan te komen. Begrijp je markt, je concurrenten en nog belangrijker: je doelgroep. Weet jij niet wat de behoefte is van je doelgroep, hoe jouw bedrijf daarin voorziet en wat je concurrenten doen? Dan wordt het lastig de juiste marketingmiddelen op het juiste moment in te zetten. Analyses die je helpen deze informatie in kaart te brengen zijn:
- Evaluatie van het afgelopen jaar: Wat ging er goed en wat kan beter? Analyseer de prestaties van eerdere marketingcampagnes en leer van je successen en fouten.
- Markt- en concurrentieanalyse: Verken de huidige marktomstandigheden in een SWOT-analyse en bekijk wat je concurrenten doen in een concurrentieanalyse. Waar liggen kansen en bedreigingen? En welke sterke punten heeft jouw product/dienst waar je in voorziet? Maar ook: wat zijn zwaktes die je moet versterken of moet monitoren.
- Doelgroeponderzoek: Wie is je doelgroep en wat zijn hun behoeften? Gebruik data en klantinzichten om je marketingactiviteiten af te stemmen op je doelgroep.
Zodra je dit allemaal duidelijk hebt, ga je aan de gang met de doelstellingen en het definiëren van KPI’s. Je hebt nu duidelijk wat de huidige stand van zaken is, en waar je precies naartoe gaat werken.
Formuleer je doelstellingen duidelijk genoeg (en SMART)
Marketingdoelstellingen zijn de basis voor je plan. Om deze goed op te stellen is het belangrijk dat je duidelijke bedrijfsdoelstellingen mee hebt gekregen en deze vertaalt naar marketingdoelstellingen. Bijvoorbeeld:
“Voor omzet [x] hebben we per maand [y] aantal leads nodig, gekeken naar het percentage leads dat klant wordt en wat een gemiddelde nieuwe klant oplevert.”
Een duidelijke, afgebakende doelstelling helpt jou goed te bepalen welke marketingmiddelen je moet inzetten om het doel te behalen. Een duidelijk doel helpt je ook focus aan te brengen, zodat je prioriteiten goed met het MT kunt afstemmen en je samen naar hetzelfde doel toe werkt. Zo is iedereen aan het einde van het jaar bij het behalen van de doelen tevreden.
Werk met KPI’s
Een SMART doel maak je echt goed meetbaar door KPI’s op te stellen. Voor het behalen van [y] aantal leads heb je waarschijnlijk een bepaald bereik met je e-mailcampagne nodig, of een [z] aantal websitebezoekers met een conversiepercentage van 2% etc. etc. Een KPI geeft je een concreet beeld wat je op detail nodig hebt om het doel te behalen en helpt daardoor bij het in kaart brengen van de in te zetten marketingmiddelen. Het geeft je inzicht wat je met welke kanalen moet bereiken, dit helpt bepalen welke kanalen je in zet.
Zorg dat je plan compleet is (en dus alle belangrijke onderdelen bevat!)
Een effectief marketingjaarplan bestaat uit verschillende onderdelen die elk een specifieke rol spelen in het succes van je marketingstrategie. Een kwalitatief plan levert je veel op. De onderdelen vul je per jaar anders in. De volgende onderdelen komen altijd terug in het jaarplan:
- Doelstellingen en KPI’s
We hebben het hierboven al gezegd: zorg dat je doelstellingen specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden (SMART) zijn. En koppel hier concrete KPI’s aan. Denk aan doelen zoals het verhogen van merkbekendheid, het genereren van leads, of het vergroten van klantloyaliteit. - Doelgroep
Wie is of wie zijn jouw doelgroep(en)? En op welke doelgroep leg jij de focus? - Kanaalkeuze en contentstrategie
Acties en campagnes: welke media-, en marketingkanalen zet je in en op basis van welke contentstrategie? Kies daarbij de tactieken die passen bij je doelgroep en markt. Denk aan contentmarketing, social media, e-mailcampagnes of evenementen. - Budgetverdeling
Stel een realistisch budget op voor al je marketingactiviteiten en wijs de benodigde resources toe. Vergeet niet om ruimte te laten voor onvoorziene uitgaven en aanpassingen. - Actieplanning
Maak een gedetailleerde actie-/contentkalender die aangeeft welke content wanneer en op welk kanaal wordt gepubliceerd. Dit helpt bij het consistent houden van je boodschap en bij het plannen van campagnes. Je verwerkt hier ook welke campagnes je op welk moment draait en eventuele thema’s die je hanteert.
Aan de slag!
Het opstellen van een marketingjaarplan begint met een grondige analyse van je huidige situatie en de markt waarin je opereert. Door duidelijke doelen te stellen, strategieën te ontwikkelen en middelen efficiënt te gebruiken, creëer je een solide basis voor succes. Een gestructureerd uitvoeringsplan en continue monitoring helpen je om je marketingactiviteiten optimaal te beheren en aan te passen waar nodig.
Heb je hulp nodig bij het opstellen van jouw marketingjaarplan? Wij schrijven regelmatig marketingjaarplannen voor diverse bedrijven en helpen je graag om een plan te maken dat bijdraagt aan jouw groei. Spar samen over jouw uitdagingen.
Breng jouw marketingplan naar een hoger niveau
Wil je nog dieper ingaan op bovenstaande tips? Volg dan een van onze eendaagse trainingen volledig gericht op marketing in de Bouw-, Installatie- en Vastgoedbranche. In een select gezelschap, met collega’s uit dezelfde branche. Zo deel je gemakkelijk ervaringen, kennis en spar je samen over jullie uitdagingen. Deze trainingen helpen jou je marketingplan naar een hoger niveau tillen:
- Training: Contentmarketing – 22 oktober 2024
Hoe pak je het ontwikkelen van kwalitatieve content aan? Een strategie is de basis, de uitvoering het succes. In deze training behandelen we het maken van een contentstrategie tot het ontwikkelen van onderwerpen tot het creëren en beoordelen van content.
- Training: Kanaal-/mediastrategie en planning – 24 oktober 2024
Er zijn meer dan 1.000 mediakanalen in de Bouw-, Installatie- & Vastgoedsector. Best lastig kiezen als je de marketinginzet voor 2025 bepaalt. In deze training leer je hoe je start, hoe je kwalitatieve keuzes maakt voor de juiste kanalen en hoe je de kanaalstrategie onderbouwt.
- Training: Marketingstrategie – 12 november 2024
Leer hoe je stapsgewijs en op een consistente manier een langetermijnmarketingstrategie ontwikkelt. Voor je bedrijf, product, dienst of merk. Met veel praktische tips uit de Bouw-, Installatie- en Vastgoedbranche.