Even voorstellen

Van blogs naar productintroductie

“We moeten extra blogs hebben, maar hebben er de handjes niet voor”. Dit dilemma zat Sebastiaan Brouwer, marketingmanager voor STULZ BeNeLux en wereldwijd verantwoordelijk voor de Social Media strategie van STULZ, al een tijdje dwars. Uiteindelijk kwam hij als marketeer van deze fabrikant in klimaatbeheersingssystemen met deze vraag bij SGNM terecht.

In het eerste gesprek met SGNM werd al snel duidelijk dat het zeker niet alleen om blogs ging. Het inzicht ontstond dat er meer nodig was: in feite draaide het om de introductie van een nieuw product in de installatiemarkt, met een bijpassende strategie, inzicht in de customer journey en uiteindelijk natuurlijk: de blogs zelf.

De samenwerking startte met de ontwikkeling van de strategie. Hierin is bepaald hoe het nieuwe product op een unieke, onderscheidende en opvallende wijze te positioneren tussen de producten van de concurrenten. Om vast te stellen hoe STULZ in contact komt met de doelgroep, bracht SGNM samen met Stulz de customer journey in beeld. SGNM zocht hierbij uit welke kanalen de beoogde doelgroep gebruikt en leidde tot enkele workshops met de marketingmanager en twee medewerkers uit het salesteam van STULZ. De workshops draaiden ondermeer om de vraag hoe het aankoopproces van klanten voor het nieuwe product in elkaar steekt.

Op basis van de strategie, de customer journey en de workshops volgde een contentplan. Hierin bepaalde SGNM na een brainstorm met het team van STULZ welke installatietechnische thema’s, onderwerpen en mediakanalen belangrijk zijn om op aan te sluiten met het nieuwe product. Zo ontstond een totaalaanpak waarmee STULZ het verschil maakt in de markt. De redactionele blogteksten gericht op installateurs vormden het sluitstuk van het project, waarmee de marktbewerking voor het nieuwe product startte.

Een heel effectief resultaat

“De blogberichten waarvoor we in eerste instantie bij SGNM aanklopten, zijn door hen geschreven en heel goed ontvangen in de markt”, blikt Sebastiaan terug op de samenwerking. “Maar wat uiteindelijk ook heel waardevol bleek, was de complete contentstrategie met de customer journey die ontwikkeld werd voor het nieuwe product. Die bleek zelfs zo effectief, dat deze met enkele eenvoudige aanpassingen ook toegepast kon worden voor andere producten binnen STULZ”.

Zo heeft het project intern tot verdere ontwikkeling geleid: “de workshops die we bij jullie gevolgd hebben, hebben we zelf weer voor onze eigen medewerkers georganiseerd. Zo heeft dit project blijvend impact binnen STULZ. STULZ werkt nog altijd met de resultaten en bouwt voort op de inzichten die tijdens het project zijn opgedaan”.

Het leukste onderdeel van het project

Op de vraag wat het leukste onderdeel van het project was, hoeft Sebastiaan niet lang na te denken. “De samenwerking, met daarin de snelle schakelmomenten en de workshops.” Dit is iets wat meerdere keren in het gesprek terugkomt. De workshops zijn binnen STULZ als zeer waardevol ervaren. Ze waren inhoudelijk ijzersterk, precies goed van lengte en ze boden de juiste balans tussen context en content. Er werd diep ingegaan op de juiste en meest relevante punten en er was een mooi samenspel tussen onze eigen experts en de twee gedreven marketeers van SGNM die de workshops leidden. Deze feedback is bijzonder, want mijn collega’s zijn normaal gesproken best kritisch. Een luchtige en ontspannen aanpak werd op een heel plezierige manier gecombineerd met vakinhoudelijke diepgang”.

“Een ander positief punt dat me opviel, was dat tijdens vakanties het werk niet stil kwam te liggen aan de kant van SGNM. Collega’s pakten zaken voor elkaar op, zodat de voortgang gewaarborgd werd”, benoemt Sebastiaan. Ook benoemt hij het punt dat gedurende het hele proces, SGNM actief meedacht. Van de oriëntatie- en offertefase tot aan de uitvoering en uiteindelijk de afronding. De betrokkenheid en flexibiliteit zorgden voor een soepele en efficiënte samenwerking, waarbij bij STULZ het gevoel ontstond dat er altijd snel en adequaat werd gehandeld.

Waarom een extern bureau

De keuze om een extern bureau bij het project te betrekken was gemakkelijk gemaakt na de eerste kennismaking met SGNM. Sebastiaan: “ik ben in mijn eentje verantwoordelijk voor de marketing, periodiek werkt er een stagiair mee. Ik had simpelweg niet genoeg mankracht om alle content te verzorgen. Bovendien bracht SGNM een schat aan marketingkennis over de installatiebranche mee waar wij ons voordeel mee konden doen.”

Naam
Sebastiaan Brouwer
Functie
Marketingmanager
Rol binnen het project
Head of social
Resultaat

Hoe verder?

De introductiecampagne van het nieuwe product is nog volop gaande. Binnenkort bekijken STULZ en SGNM samen of er nog verdere stappen nodig zijn.

SGNM icoon